MELOUN

17.06.2012 15:55

K napsání tohoto článku mě inspiroval můj kolega Tomáš, kterému radím se správnou stravou a zásadami zdravé výživy. Po dlouhé době jsme měli více času si o všem hezky promluvit a tak mě jednou větou hezky překvapil: "Tak jsem přemýšlel jaká zelenina mi nejvíce chutná, abych jí mohl jíst dostatek s přibývajícím večerem a přišel jsem na to že je to meloun." Říkám mu meloun? To je ale ovoce...a on na mě není, je to zelenina...a tak to nějak začalo...nikdy jsem neuvažovala o tom, zda meloun je ovoce či zelenina, prostě pro mě jednoznačné zařazení do ovoce a tak pro mě bylo velkým překvapením, kdy po skončení směny mi od Tomáše přišla sms s odkazem, kde stránka začínala slovy :Meloun je druh plodové zeleniny....

A tak jsem se rozhodla k napsání tohoto článku, aby i moji ostatní klienti pochopili, že ačkoliv je meloun druh zeleniny, není vhodné ho jíst v dobu kdy ostatní zeleninu. Proč? To se dozvíte v následujících řádcích :-)

 

Meloun (slovo pochází z řečtiny a znamená „velké jablko“) je druh plodové zeleniny patřící do čeledi tykvovytých, někdy považovaný také za ovoce. Z botanického hlediska je meloun bobule. Na světě se pěstuje mnoho druhů melounů, jež mají různou barvu i tvar.

Melouny se dělí na dvě hlavní skupiny, a to vodní meloun (botanicky lubenice obecná, Citrullus lanatus) a cukrový meloun (botanicky meloun cukrový, Cucumis melo)

Melouny jsou silně močopudné, což se využívá při léčení ledvinových potíží, kdy je potřeba časté vylučování moči jako například u ledvinových kamenů. Plody mají i vysoký podíl vitamínu A, dále pak vitamíny řady B (B1, B2, PP či P), vitamín C a další minerální prvky. Některé další studie ukazují, že melouny mají blahodárný vliv i na stimulaci krevního oběhu, uklidňuje organismus. Jemná vláknina dužniny pak posiluje stěny střev a současně podporují slabě i vylučování stolice, což pozitivně působí proti zácpě. Díky vysokému obsahu vody pomáhá stabilizovat poměr vody a soli v organismu. Díky vysokému obsahu vitamínů, karotenoidů a organických kyselin působí antioxidačně. Mezi antioxidanty řadíme z obsažených živin vitamíny A, B2, C, karotenoid lykopen a tripeptid glutathion. Ze zdravotního hlediska se může významně projevit, pokud půda melounů obsahuje zinek, jód, selen a hořčík. Nedoporučuje se při velké konzumaci melounu popíjet vychlazené nápoje a kombinovat jeho konzumaci s mléčnými výrobky.

 

Je zvláště osvěžující proto, že obsahuje 91 % vody, a tak skvěle zahání i žízeň. Dále obsahuje 3 – 12 % cukru. Melouny mají nízký obsah kalorií – 100 g dužiny odpovídá asi 27 – 35 kcal (110 – 140 kJ). Meloun je vhodný ke svačině, do ovocného salátu, k ochucení koktejlů či jogurtu, rozhodně nedoporučuji meloun jíst ve veřerních hodinách či k veřeři - vychutnejte si ho vzhledem k jeho obsahu cukru ke snídani, dopolední svačině či před tréninkem :-)

 

Meloun ve zkratce :

  • má málo kalorií a přitom nasytí
  • je vynikající zdroj vit. C, hlavního antioxidantu
  • je vysokým zdrojem beta-karotenu(ten s vitamínem C podporuje zrak a zabraňuje gluakomu,různým druhům rakoviny a srdečním onemocněním, snižuje příznaky artritidy a minimalizuje astmatické potíže)
  • obsahuje vitamin B, zejména B1(thiamin) a B6(pyridoxin)
    • Thiamin=udržuje elektrolyty a nervový systém
    • Pyridoxin=nezbytný pro enzymatické funkce, které přeměňují potraviny na buněčnou energii
  • maso, neboli buničina melounů obsahuje lykopen(tento antioxidant je veleben pro svou schopnost výrazně minimalizovat riziko rakoviny-opakovaně prokázal na lidech schopnost chránit před růstem rakoviny-a to hlavně u rakoviny prostaty, prsu, karcinomu endometria, karcinomu plic a kolorektální rakoviny
  • obsahuje minerály: draslík a hořčík
    • Draslík: důležitý pro kardiovaskulární zdraví, pro mozek a pomáhá eliminovat ledvinové kameny a zároveň eliminuje zadržování tekutin
    • Hořčík: je považován za hlavní minerál a je spojen s více než 300 buněčnými metabolickými funkcemi- a velmi často je v naší potravě nedostatečně zastoupen, což má za následek špatný zdravotní stav naší současné populace a příznaky jsou: podrážděnost, napětí, poruchy spánku a svalové křeče, infarkty a jiné závažné onemocnění.

 

 

Sladký nápoj z nízkotučného jogurtu, medu, pšeničných vloček a melounu s energetickou hodnotou 1470 kJ.

 

200 g melounu
100 g nízkotučného jogurtu
2 lžíce pšeničných vloček
1 lžička medu
  šťáva z 1/2 ks citrónu
  snítka máty
  kousek melounu v celku na ozdobení

1. Vločky s jogurtem smícháme a necháme asi 3 minuty bobtnat
2. Meloun oloupeme, dužinu nakrájíme na malé kostičky, citronovou šťávu a med dobře promícháme
3. Všechny přísady dáme do nádoby mixéru a rozmixujeme je
4. Hotový jogurtový nápoj ozdobíme snítkem máty a kouskem melounu.

Kontakt

Vaše osobní fitness trenérka Gabriela Fitness centrum Hořovice

www.fitnesshorovice.cz
777 774 052 abina1@seznam.cz