PLOCHÉ NOHY

01.06.2012 17:02

 

 

  • Plochá noha dětská
    • je charakteristická plenovalgózním postavením nohy (je zde valgozita paty)
    • zadní část nohy je v pronačním postavení, kt. je charakteristické zevním vybočením (valgozitou); špička nohy je vytočena dovnitř a pata směrem od těla
    • příčina: např. předčasný stoj a chůze, nevhodná obuv, příliš dlouhé procházky
  • Plochá noha dospělá
  • vzniká v průběhu života snížením tolerance vazivové a svalové tkáně
  1. základní příčiny: zeslabení svalstva a vaziva klenby nožní, nevhodná obuv, nadměrná tělesná váha, přetěžování dolních končetin, dlouhé stání v nevhodné obuvi, úraz, u žen vzniká často po porodu nebo vlivem chůze na vysokých podpatcích
  2. zásady vyrovnání: procvičování a posilování všech svalů a vazů na noze, především na plosce nohy, nošení správné obuvi, zajištění správné péče o nohy
  3. vhodná cvičení(indikace): cviky pro ohybače prstů, cviky pro svaly klenby nožní, cviky uchopovací, chození bosky po nerovném terénu, pravidelná masáž nohou
  4. nevhodná cvičení(kontraindikace): dlouhotrvající stání, dlouhotrvající pochody s nadměrným zatížením, častost opakující skoky a poskoky do hloubky, chození bosky po tvrdém terénu, chůze v nevhodné obuvi, zdvíhání těžkých břemen, úpolové disciplíny
  5. didaktické pokyny: při cvičení volit takovou základní polohu, při které mohou být nohy volně natažený, začínat se cvičením bez zatížení dolních končetin, mezi cviky vkládat relaxaci chodidel a dolních končetin, všechny cviky provádět bosky

 

 

Cviky pro ploché nohy

  • sed na lavičce - klopení a vztyčování chodidel, odchylování dovnitř a vně
  • střídat chůzi ve výponu a po patách, chůze po vnějších hranách chodidel
  • pokus o chůzi po laně (tyči) položené na zemi
  • šplh - lano, tyč
  • žebřiny - vystupování a sestupování po příčkách
  • šátek sbírání ze země, shrnování prsty pod chodidlo
  • uchopování do prstů, zvedání a předávání drobných předmětů druhému cvičenci
  • „píďalková“ chůze vpřed, vzad, sounož, na levé a pravé noze

 

 

Noha v lodičce

Po zdravotní stránce je nošení bot na vysokém podpatku nevhodné. Na snímku nejlépe vidíte, jaké zakřivení chodidla obuv způsobí. Přední část chodidla je zoufale propadlá, atypicky je namáhaná pata. Velká část stabilizačních úkonu je přenášena na přední část klenby. Následně často vznikají otlaky na přední části chodidla, obuv bývá nestabilní, nemá pevnou patu. Zátěž se při chůzi přenáší přes lýtka na další část pohybového aparátu. Rozdíl mezi přední části boty a patou by podle odborníků neměl být větší než 3 cm.

 

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Kontakt

Vaše osobní fitness trenérka Gabriela Fitness centrum Hořovice

www.fitnesshorovice.cz
777 774 052 abina1@seznam.cz