SAUNA A SAUNOVÁNÍ

03.02.2012 19:57

Prvním článkem v sekci regenerace se zaměříme na saunu a účinky pravidelného saunování. Slovo pravidelného píšu záměrně, protože abyste účinek využili k prospěchu, který sauna nabízí, musí jít opravdu o pravidelnost a to minimálně jednou týdně.

Slovo "sauna" je původně převzaté z finštiny a je v současné době využíváno mezinárodně. Pod tímto slovem byste měli nalézt místnost, která je vykládána dřevem (dřevo by mělo mít dobrý vliv na psychiku člověka) a která by měla být izolována od okolí. V sauně jsou umístěna kamna, která vyhřívají saunu na 60-120 stupňů, ale najdou se i takové sauny, kde teplota přesahuje značně 100 stupňů. Ve finské sauně jsou na kamnech umístěny kameny, které můžete během saunování polít vodou a to má za následek vznik páry, která v místnosti na chvilku zvedá hladinu vlhkosti, která je jinak v sauně relativně malá.

Saunu lze využívat jako prostředek k regeneraci, pro posílení zdravotní kondice jak v běžný den, tak po tělesné či psychické námaze. Je vhodná jako prevence zdravotních problémů či doplněk k rehabilitaci.

 

Účinky sauny

-vyčistí pleť a podpoří tvorbu nových buněk

-posílí organismus, posílí srdce

-zlepší prokrvení pokožky

-uvolňuje svaly a psychické napětí

-zlepšení krevního oběhu

 

KDY ANO

- před večeří či dvě hodiny po večeři

- jako předehřátí před masáží

- jako prevenci viróz a nachlazení

- u přetrénovaných či přepracovaných osob/po domluvě s lékařem/

- při otocích končetin

- při psychických problémech (zejména deprese)

 

KDY NE

- příliš najezení či na lačno

- při viróze či zánětlivých onemocněních

- u žen v období menstruace či těhotenství

- při onemocnění srdce /konzultace se svým lékařem/

- při nedostatečném pitném režimu (během půl hodiny ztratí těla cca půl litru)

- při kardiovaskulárním omenocnění

 

Pokud uvažujete o využití sauny a nejste na tom zdravotně dobře konzultujte navštívení sauny vždy se svým lékařem.

 

Typy saunování :

  • dráždivé (iritační) – působí výrazně povzbudivě a je vyvoláno jedním pobytem v potírně s následným ochlazením. Je vhodné na ně navázat další aktivitou.
  • povzbudivé (tonizační) – představuje dvojí změnu horkého a chladného prostředí. Je velmi vhodný u malých dětí.
  • uvolňující (relaxační) – opakující se tři pobyty v potírně s následným ochlazením. Navozuje výrazné tělesné i duševní uvolnění a před jeho započetím by měla být půlhodinka celkového uklidnění.
  • útlumové (inhibiční) případně únavové (exhausivní) znamená čtyř až pětinásobné opakování jednotlivých běhů. Po tomto saunování dochází k většímu útlumu a potřebě spánku, ke snížení tělesné výkonnosti a nervově-svalové pohotovosti. Bezprostředně by měl tedy následovat spánek. Tento typ saunování není vhodný po vyčerpávajícím tělesném zatížení.

Šesteré a více opakování pobytů v horku již není vhodné, protože může vyvolat rozvrat v iontovém hospodaření vnitřního prostředí organismu a způsobit kritický stav!!

Saunování ve třech fázích:

  1. Fáze přípravná – před saunou zanecháme všechny svršky v šatně, důkladně se umyjeme mýdlem a to nejen z důvodu hygienického, ale také proto, abychom podpořili pocení. Před vstupem do potírny se osušíme. V případě, že snášíte přechod do tepla „špatně“, proveďte před vstupem do potírny tzv. lehkou masáž těla, která podpoří prokrvení kůže a přechod nebude tak razantní.
  2. Fáze prohřívací – jak už jsem uvedla výše, saunujeme se v úplné nahotě! Při vstupu do sauny si zkontrolujte čas a dále je také vhodné podívat se na teplotu sauny. Vyberte si vhodné místo pro pocení. Čím výše tím je samozřejmě teplota vyšší. Je ideální mít do sauny dlouhý ručník, na který se položíte, či je možné v sauně sedět. Ideální je ale poloha vleže, aby docházelo k prohřátí organismu rovnoměrně. Při pohybu v sauně platí, že jde o pomalé pohyby zejména při vstávání a přemisťování se, jelikož se může dostavit mírná závrať či točení hlavy. Dýchat v sauně by se mělo nosem, a to jak při výdechu, tak při nádechu. V případě, že Vás horký vzduch pálí na nosní sliznici, udělejte si z dlaní „kapsičku“přes nos. Při prohřívací fázi můžeme zlehka opět kůži masírovat či třít a to na místech, kde je žádoucí větší prokrvení. Pokud pro masáž použijeme lufu, můžeme mluvit o tzv. přírodním peelingu, který odstraňuje starou zrohovatělou kůži a přispívá k obnově nových buněk. Délka prohřívací fáze by měla být od 8-15 minut, ale samozřejmě respektujte signály svého těla!
  3. Fáze ochlazovací  - Po důkladném prohřátí organismu je dalším krokem nárazové ochlazení. Přestože se preferuje ponoření či plavání v bazénku, je z hygienických důvodů nutností alespoň krátká sprcha pro smytí potu. Celková koupel přispívá k velmi rychlému návratu zejména kardiovaskulárních funkcí a k pocitu svěžesti. Do vody vstupujeme pozvolna a bezpečně. Pro děti a seniory by ochlazení pod sprchou mělo být, současně s krátkodobým pobytem na chladnějším vzduchu, dostačující. Rovněž polevy studenou vodou patří mezi citlivější způsoby ochlazení. Doporučují se polevy dle Kneippa. Metoda spočívá v postupném sprchování jednotlivých částí těla. Nejprve osprchujeme dolní končetiny na jejich přední a zadní straně od prstů vzhůru, dále stejným způsobem horní končetiny, pokračuje se od beder k šíji, pak přední strana trupu od krku k podbřišku. Poslední částí těla je hlava, ta se osprchuje jen krátce. Pokud začínáme pociťovat prochladnutí, zejména na dolních končetinách, je to pro nás signál k návratu do tepla potírny.
  4. Fáze závěrečná – po posledním ochlazení provedeme krátkou sprchu -studenější, jelikož již není žádoucí nastartovat další pocení–nepoužíváme mýdlo! Následně se osušíme a můžeme se odebrat do odpočívárny, kde doplníme tekutiny, či není na škodu krátký spánek.

Pohybová aktivita po saunování

Po iritačním a tonizujícím saunování je nejlépe vynechat odpočinek a využít vzniklého osvěžení k přiměřené pohybové aktivitě, např. k chůzi na čerstvém vzduchu v přírodním terénu okolí domu, k volnému běhu, v zimě k běhu na lyžích. Doba odpočinku se tak posouvá do domácího prostředí a do doby obvyklého spánku.

 

V dnešní uspěchané době je sauna zejména pro sportovce jeden z prostředků jak napomoci regeneraci a obnově jak fyzických, tak psychických sil a zvláště sportovci jsou velcí propagátoři této regenerace. Jen dobrá znalost, správná aplikace a vhodnost saunování vás může ve vašem aktivním životě posunout dál za hranici a přispět k vašemu zdraví.

 

Pro Hořovice a okolí mohu doporučit saunu, kterou pravidelně navštěvuji http://www.sauna.hostoi.com/index.html

Diskusní téma: SAUNA A SAUNOVÁNÍ

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Kontakt

Vaše osobní fitness trenérka Gabriela Fitness centrum Hořovice

www.fitnesshorovice.cz
777 774 052 abina1@seznam.cz